God do you look Evil in the dark.

Friday, August 7, 2009

WITHOUT YOU HERE THERE IS LESS TO SAY

Det är så stilla där jag står just nu i livet. Jag kanske minns liken, dom sårade som skrek, paniken i ryggraden när explosionerna briserade runtomkring, jag kan till och med känna röklukten om jag koncentrerar mig. I fjärran hörs helikoptrar och när jag vänder mig om ser jag buskage... Men när jag tittar på mina händer så är dom inte täckta med smuts och blod. Dom är rena. Jag har överlevt. Jag är inte kvar där längre. Jag fick åka hem. Jag borde ha styrka nog att inte låta min hjärna återvända gång på gång. Jag sitter vid min dator och tankarna hetsar mig. Manar på. Som en tjock liten unge som vill ha godis.

Det är så tyst i min värld nuförtiden. Alla viskar till mig. Jag vill känna smärtan och såren från granatsplitter, höra hur trumhinnan svänger till brännande explosioner. Men det är tyst. Ibland tar jag på mig hörlurar på hög volym och låtsas att det är krig. Ibland stirrar jag, sitter bara där och minns allt om och om igen. Går igenom minnen, lägger till och drar ifrån som jag själv vill. Ändrar utan att jag själv lägger märke till det. Adderar en kommentar där och tar bort en kommentar där.

Jag kastar mitt ok nu. Som en självklar bonde som plötsligt lämnar sin åsna på vägen. Jag tänker inte bära dom röda flaggorna längre. Åsnan får klara sig själv. Det är jag som är åsnan. Jag lämnar min bonde. Han får klara sig själv. Bonden nickar. Jag orkar inte ha kriget i mitt bröst längre, krutröken slingrar sig under huden och jag vet att jag kommer brinna efter ikväll. Brinna som en tjock liten unge som vill ha godis.

"I drink good coffee every morning
Comes from a place that's far away
And when I'm done I feel like talking
Without you here there is less to say"

Colin Hay - I just don't think I'll ever get over you

No comments: